docent-kunstschilders van Het Zeeuwse Licht

Hans Versfelt (1968)

Geboren in Breda, ontwikkelt zich in hoog tempo tot een bekend virtuoos schilder van het Hollandse licht (zoals dat overigens nergens mooier is dan in Zeeland) en is nationaal een zeer gewaardeerd hedendaagse impressionist met inmiddels een gigantische oeuvre.

Hans Versfelt is één van de weinige schilders die ter plekke zijn onderwerpen schildert. Overal kun je Hans tegenkomen, gewapend met verf, doek en kwasten.

In het centrum van een stad, op een bevolkt strand maar ook in een verlaten polder. Elk onderwerp heeft zijn schoonheid, volgens Hans.

Hans werkt snel om de veranderende omstandigheden van het onderwerp en bewegende licht te kunnen vangen. Hij schildert met brede vlakken snel toe naar een totaal indruk. Soms blijft een werk in brede toetsen geschilderd, maar soms voltooit hij een schilderij met veel detail en fijnere streken. Het schilderij wordt altijd ter plekke voltooid.

Galerieën zijn Kunstzaal van Heijningen Den Haag, Galerie Anneé Haarlem, Galerie Bonnard Nuenen. Musea: Haags Historisch Museum, Stedelijk Museum Kampen, Katwijks museum en Pan Amsterdam.

Tijdens de Masterclass wil ik aan de deelnemers overbrengen hoe ik snel en doeltreffend een schilderij op locatie maak, met olieverf. Olieverf (eventueel water verdunbaar) heeft mijn voorkeur om mee te werken.

Ik zal de les starten met het maken van een snelle demo. Laten zien hoe je schildert maakt vaak meer duidelijk dan een hoop woorden.

Bij de demo zal ik o.a. laten zien hoe ik al bij de opzet van het schilderij toe werk naar een duidelijke totaal indruk van het onderwerp dat we gaan schilderen. Ik zal tijdens de demo vertellen over o.a. licht-donker contrast, koud-warm contrast, het schilderen in vlakken en andere aspecten die belangrijk zijn bij het plein-air schilderen.

De demo maak ik op de plek waar we gaan schilderen. Ik ga de deelnemers intensief begeleiden met het maken van hun schilderij van die locatie of onderwerp. Als het nodig is kan ik tijdens de les met de kwast in de hand laten zien wat ik bedoel.

Als je mijn opbouw volgt kan je met olieverf een schilderij in één dag voltooien. Misschien zelfs wel twee. Dat hangt er van hoe ver je het schilderij wil uitwerken.

Wat ik aan de individuele deelnemer zal overdragen hangt ook af van de ervaring die men al heeft. De een zal verder gevorderd zijn dan de andere. Geen probleem.

Maar zeker is dat elke deelnemer in alle dagen tijdens de Masterclass veel zal leren over alla-prima schilderen op locatie’.

Wim van de Wege

‘Een goed schilderij zorgt voor emotie en moet je verbeeldingsvermogen blijven prikkelen’

‘Het plein air schilderen is een belevenis die je nooit en te nimmer kunt ervaren in een studio of atelier. Aan het werk in de natuur, de geur van de zilte zeelucht vermengd met de verfgeur, het geluid van de slaande golven, de strandgasten, de meeuwen en het wisselende licht is een ervaring die je niet snel zult vergeten. Alles komt samen in dat ene moment dat jij je kwast hanteert. Een magisch moment wanneer je één wordt met je omgeving en je kunstwerk’, aldus Wim.

Vanaf zijn vroege jeugdjaren is hij al een gedreven schilder van alles wat hem interesseert: stadsgezichten, portretten, landschappen, maar vooral de strandgezichten hebben zijn voorkeur. Wim is dan ook specialist in het verbeelden van prachtige luchten wolkenpartijen, golven en strand. Na zijn opleiding aan Willem de Kooning te Rotterdam heeft hij naast zijn autonome schilder praktijk ook als kunstdocent veel cursisten begeleid en gestimuleerd om hun talenten te ontwikkelen. Zijn ervaring is dat mensen opbloeien tijdens een masterclass plein air schilderen. Hij zal altijd het beste van ieders creatieve talenten helpen te ontwikkelen en te bevorderen.

Ik werk snel met grove toets, om de mooie momenten tijdens het plein air schilderen te vangen. Details volgen op een later moment. De stijl van mijn werk kun je typeren als (laat)impressionistisch. Mijn werken zijn niet af, je moet als toeschouwer, na jaren, nog steeds nieuwe dingen kunnen ontdekken; een goed schilderij moet je verbeeldingsvermogen blijven uitdagen.

Iedere dag begin ik op locatie met een demonstratie ‘Van schets naar schilderij’. Eerst een paar snelle schetsen met conté of houtskool, daarna aan de slag met verf.  Door met een grove kwast het paneel met Gesso te gronden, ontstaat er al een interessante onderlaag. Ik zal jullie demonstreren wat je wel en niet moet doen en hoe je het gewenste effect kunt krijgen op je doek of paneel.

Daarna ga je aan de slag  met een paar snelle schetsen op papier, zodat je goed leert kijken naar de omgeving en zult ervaren wat een goede compositie is, welk kleurenpalet je nodig hebt en welke schildertechnieken je kunt gebruiken om een goed schilderij te maken.  Verschillende beeldende begrippen zullen de revue passeren en onder mijn persoonlijke begeleiding zal ik je stimuleren en verder helpen in je schilderproces.

Zijn werk is ondertussen verspreid over de gehele wereld en is terug te vinden in honderden privécollecties in zo’n 40 landen. Vooral de zee- en strandgezichten zijn een favoriet collector-item. Een aantal vaste galeries in Europa en de USA verkopen zijn kunstwerken.

Inschrijven voor de Twee- of Driedaagse Masterclasses 2022 en kies uit onderstaande mogelijkheden:

Inschrijven voor de Tweedaagse Masterclasses 2022:

Inschrijven voor de Driedaagse Masterclasses 2022:

Het programma van 2022 is beschikbaar, klik op de gewenste data en je kunt direct online boeken.

Vragen?

 

Stuur een bericht
0